Mogelijkheden
Om dit te bereiken zijn er verschillende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een complete herinrichting van de straat of aan creatieve oplossingen zoals groen en het verbeden van fietspaden.
Het aanpakken van een straat is maatwerk. Daarom zijn samenwerking met bewoners, afstemming met hulpdiensten en goede communicatie essentieel.
Vragen aan college
Wij vragen het college om samen met wijkcommissies, de Fietsersbond en bewoners te inventariseren in welke straten een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur onveilige situaties oplevert. Dat moet leiden tot een plan voor het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur. Hierbij geven we voorrang aan de meest onveilige straten en waar de betrokkenheid van bewoners het grootst is, zoals de Hanzelaan.
We zien graag dat er gestart waar dat kan binnen de huidige budgetten voor bijvoorbeeld mobiliteit, schone lucht en (binnen)stadsontwikkeling. Op plekken waar de kosten voor volledige herinrichting nu nog te hoog zijn bedenkt de gemeente samen met partners in de stad en bewoners creatieve oplossingen. Voor maart 2022 zou er dan een uitgewerkt plan moeten liggen die kan worden gepresenteerd aan de gemeenteraad.
Het is belangrijk om hierbij samenwerking te zoeken met andere gemeenten en Verenigde Nederlandse Gemeenten (VNG) om samen het rijk te vragen om voldoende middelen voor veilige straten.
(Foto ter illustratie)