Ook dit jaar mag pas op oudejaarsdag tussen 18.00 en 2.00 uur 's nachts vuurwerk worden afgestoken. De landelijke overheid wil met een pakket maatregelen de overlast en excessen terugdringen rond de jaarwisseling en illegaal vuurwerk beter aanpakken. Daders krijgen ook hogere straffen. In Almelo is er helaas ook elk jaar weer sprake van overlast.

Veel mensen en dieren ondervinden ernstige overlast van het vuurwerk, dat vaak al ruim voor 31 december wordt afgestoken. Het is ons niet duidelijk of er voor de handhaving voldoende capaciteit wordt vrijgemaakt bij de politie en Stadstoezicht.

Onlangs kwam er een goed initiatief in het nieuws van de Almelose dierenarts Herman ter Keurs. Hij doet een oproep voor een vuurwerkvrij uurtje op oudejaarsavond. Het gaat hierbij om de oudejaarsavond van 22.00 tot 23.00 uur. Citaat van ter Keurs: ”Veel honden en katten zijn bang voor vuurwerk. Ze kunnen uit angst rare dingen doen. Door een uurtje geen vuurwerk af te steken hebben de baasjes rustig de gelegenheid hun dieren uit te laten. Ze moeten toch hun behoefte doen."

De GroenLinks fractie heeft in december 2014 ook al vragen gesteld over het afsteken van vuurwerk. Met de beantwoording van de vragen door de waarnemende burgemeester waren wij ontevreden. Daarom stellen wij opnieuw vragen.

• Op welke wijze handhaaft de gemeente Almelo dit jaar de tijden met betrekking tot het afsteken van vuurwerk?

• Worden er op 31 december en 1 januari extra opsporingsbeambten en politieagenten ingezet?

• Welke opdracht krijgen deze opsporingsbeambten en de politieagenten mee?

• Is er bereidheid om vuurwerkvrije zones in te stellen, bijvoorbeeld in het centrum van Almelo?

• Is er bereidheid om de oproep van de dierenarts ter Keurs te ondersteunen?

• Kan dit betreft resulteren in een oproep in de gemeente-advertentie waarin u wijst op dit initiatief van het vuurwerkvrije uurtje voor huisdieren?