Voor spoorlijnen zijn er momenteel twee plannen: een directe verbinding met de stad Groningen en elektrificatie van het stuk spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg.

Als er een nieuw spoor is aangelegd tussen Emmen en Stadskanaal staan onze inwoners 85 minuten later op het station in Groningen. Dit is positief voor Almelo én Twente en komt onder meer ten goede aan de centrumfunctie van Almelo. Fractievoorzitter Hans Buitenweg heeft gevraagd of het college van B en W om zich op provinciaal niveau in te zetten voor de aanleg van deze spoorverbinding.

Elektrificatie
Door de elektrificatie van het stuk Almelo - Mariënberg hoeven er in de toekomst geen dieseltreinen meer te rijden op deze lijn. De uitstoot van fijnstof wordt daardoor fors beperkt. Inwoners van Almelo-Noord en Aadorp profiteren hiervan. GroenLinks Almelo wil graag weten of het college bereid is om de petitie te ondertekenen die aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. Daarnaast willen wij weten of het college bereid is om zich op provinciaal niveau in te zetten voor het elektrificeren van deze spoorlijn.