Afsteken vuurwerk

Mondelinge vragen Fractie GroenLinks Almelo t.b.v. het vragen uurtje dinsdag 15 december 2015 m.b.t. het afsteken van vuurwerk.

Ook dit jaar mag pas op oudejaarsdag tussen 18.00 en 02.00 uur 's nachts vuurwerk worden afgestoken en niet meer vanaf 10.00 uur in de ochtend.  De landelijke overheid wil met een pakket maatregelen de overlast en excessen terugdringen rond de jaarwisseling en illegaal vuurwerk beter aanpakken. Daders krijgen ook hogere straffen. In Almelo is er helaas ook elk jaar weer sprake van overlast. Veel mensen en dieren ondervinden ernstige overlast van het vuurwerk. Vuurwerk dat vaak al ruim voor 31 december wordt afgestoken. Of er voor de handhaving voldoende capaciteit wordt vrijgemaakt bij de politie en Stadstoezicht is voor GroenLinks niet duidelijk. Onlangs kwam er een goed initiatief in het nieuws van de Almelose dierenarts Herman ter Keurs. Hij doet een oproep voor een vuurwerkvrij uurtje op oudejaarsavond. Het gaat hierbij om de oudejaarsavond van 22.00 - 23.00 uur. Citaat van ter Keurs: ”Veel honden en katten zijn bang voor vuurwerk. Ze kunnen uit angst rare dingen doen. Door een uurtje geen vuurwerk af te steken hebben de baasjes rustig de gelegenheid hun dieren uit te laten. Ze moeten toch hun behoefte doen."

De GroenLinks fractie heeft ook in december 2014 vragen gesteld m.b.t. het afsteken van vuurwerk. De beantwoording van de waarnemende burgemeester vonden wij destijds erg onbevredigend . Daarom stellen wij wederom enkele vragen aan de portefeuillehouder:

• Op welke wijze handhaaft de gemeente Almelo dit jaar de tijden m.b.t. het afsteken van vuurwerk?

• Zet u op 31 december en 1 januari extra Boa’s en politieagenten in?

• Welke opdracht krijgen deze Boa’s en de politieagenten mee?

• Bent u bereid vuurwerk vrije zones in te stellen, bv in het centrum van Almelo?

• Bent u bereid de oproep van de dierenarts ter Keurs te ondersteunen?

• Kan dit wat u betreft resulteren in een oproep in de gemeente-advertentie waarin u wijst op dit initiatief van het vuurwerkvrije uurtje t.b.v. huisdieren?